onsdag 2 oktober 2019

Höst!

Idag känns det verkligen som höst, när det blåser ute och de första löven trillar till marken. I min kropp har det känts som höst ett bra tag redan. Mera värk och massor av meducin att pröva sig fram med. Blä, blä.
Men det finns roligare saker att tänka på. Handarbetskursen har kört igång och jag har redan fått tag på många vackra nya sock mönster att sticka. I går tog mannen ut en låda från Posten med nya vår och sommar lökar som han håller och påtar i jorden idag. Flera nya vackra Irisar bl.a. Nu börjar man redan längta efter våren, ha,ha,ha. Hösten är en vacker tid med alla härliga färger. Jag tycker väldigt mycket om de här färgerna. Så vackra, så vackra!
Tiden har igen rusat iväg och det är längesen senaste inlägget här. Jag har hunnit med en hel del sockor igen och lite annat. Förutom att sticka har jag gjort en hel del äppelmos. När jag avslutat första
etappen av våra egna äppel kom det en stor sändning från svägerskan i Malax. Då var det bara att börja om igen. Nå sonen gjorde en del saft av dem också, så jag behövde inte koka mos av allt. Jag har också gjort mos till vår äldsta dotter och hennes familj. De har egna äppelträd men i år blev det dåligt med skörd hos dem. Sen har jag kokat lingon och blåbärs sylt. Lite päronmos blev det också av päron från svägerskan i Malax.
I måndags prövade jag på att baka ett nytt småbröds recept. Jag älskar ju dessa test! Kakorna fick godkänt av mina två kakmonster:-)))!
Här är receptet om ni vill pröva på:

SMÅKAKOR MED KONDENSERAD MJÖLK OCH CORNFLAKES.     ca. 160 st.

500g smör eller margarin röres vitt o poröst med
1 burk kondenserad och karmeliserad mjölk
6 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
3 tsk fling salt  Blanda sedan i
2 äggulor en åt gången.  Blanda samman
11 dl vetemjöl
4 dl skorpsmulor och
6 dl krossade cornflakesflingor
2tsk bakpulver och rör försiktigt ner i smeten.

Trilla degen till små runda kulor som du plattar till lite med handflatan. Grädda dem sedan i ugn vid
200 grader ca. 11 min i nedre delen av ugnen. Lycka till!

Till slut antar jag en del av er vill se mina nya stickade sockor. Så var så goda, här kommer dom plus lite annat:





 Dessa sex första par har jag stickat till en vän som hade lite restgarner hon fått av sin en väninna.
Gryt lapparna nedan har jag också virkat till henne.


 Mera grytlappar som jag virkat för att ge bort sen någon gång.

Dessa två rundlar har jag virkat till sonen att ha mellan grytor och stekpannor. Han ville ha sådana.

 Sen beställde äldsta dottern dessa två par knästrumpor.


 Sen har jag gjort två par till i detta mönster som var så roligt att sticka.
Garnet är 7- bröder.

 Ett par sockor till min bästa väninna så hon håller sig varm om fötterna i vinter.

Ett vantpar som jag stickat med början på kursen. Å till slut ett par sommar sockor till sonen.
Det här garnet är Novitas Jazz garn i acryl. Så inte mycket värme i dem, men som sommar sockor i stövlarna går de bra. Ja och färgen gick ju inte att motstå att köpa då jag tänkte på min son!

Det här var allt för denna gång! Önskar er en vacker höst med många härliga dagar!

1 kommentar:

  1. Så mycket fina handarbeten nu igen����
    Ja hösten är verkligen fin!
    Tack för receptet det måste jag prova nåt.
    Ja mycket saft ä moss här med����
    Ha det bra!

    SvaraRadera