onsdag 4 september 2019

Idag ha jag ståka och baka .

Det blev en lite oplanerad bakning idag, eftersom sonen inte kom hem på kaffe igår kväll som planerat. Min man kokade kaffe till honom, men han dök aldrig upp före kaffet hade kallnat. Då ville han inte ha det, fast jag erbjöd mig att värma det i micron till honom. Så jag fick en hel kopp med kallt kaffe att ta hand om:-))) Så i morse sökte jag efter en kaka som innehöll kokt kaffe. Sen kom jag att tänka på vår bröllops kaka ur 7sorters kakor. Den innehöll visst kaffe om jag minns rätt. Det är en mjuk Ingefärskaka som vi hade till vårt bröllop. Tror inte jag gjort den sen till vårt bröllop för 45 år sedan. Då hade jag lämnat bort glasyren, men den gjorde jag idag. Den blev verkligen god.

Sen har jag kokat lingonsylt av lingon från förra årets lingon. Ville ha dem syltade innan årets lingon blir inhandlade. Lingonsylt är ju den bästa sylten som finns enligt mig. Jag använder den till och med på glass:-))

På stickfronten har jag nu äntligen fått beställningen av barn och ungdoms sockor färdig. Det blev 29 sockor allt som allt. Här är de sista sockorna som jag gjort klara:

Kattsockor till en två åring.

 De här randiga till en sex åring.

Dessa röda till en fem åring.

Sen två i lila nyanser till ett tvillingpar. Storlek sju år.
 Två par randiga pojk sockor till tio åringar.


 Till slut två par tåg sockor till ett åringar.

Sen när min yngsta dotter var hemma för två veckor sedan, virkade vi örhängen. Det nedersta paret gjorde hon till mig. De två mormorsrutorna har jag förnyat till mig själv. De jag har haft tidigare började bli lite smutsiga.

Nu lider det mot höst och idag har jag anmält min man och mig till väv och handarbetskursen. Den startar den sextonde denna månad. Jag ser verkligen framemot att börja på den igen.

Ni skall alla ha en fin höst och ta väl hand om er!

2 kommentarer:

  1. Kakan ser verkligen riktigt gud ut!!! Mums!
    Men oj va massa sockar du gjort och jättefina ble dom!
    Örhängen blev också häftiga!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Spännande att baka något man inte bakar hela tiden. Såg god ut och lät god också.
    Lingon hör till mina favoriter också, lingonsylt passar till allt =)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera