onsdag 3 oktober 2018

Länge sen sist!

Men här rinner tiden bara iväg.  Jag vet verkligen inte vart den tar vägen, den bara försvinner. Jag håller på med höst städningen, så där lite i gången, och nu har jag lyckats få alla fönster tvättade på både ut och in sidan i nedre våningen. Men utsidan är nästan lika smutsig igen. Suck! För ett par veckor sedan köpte jag nya köksgardiner och då jag köper gardiner får jag ju inte med någon lampslöja till min skomakar lampa. Så den här gången löste jag det problemet med att göra en egen variant. Blev lite i grönare laget, men den får duga.

De här tåg sockorna började jag sticka på första kurs kvällen, alltså den 17.9:de .

Sen har det blivit ett par till i snäckskals mönster och beige garn. Verkar vara en populär färg just nu:-)

 Yngsta dottern beställde ett par "hasa" sockor i samma beige färg.
De här gråa är stickade i Novitas baby merino ull. Ett mönster jag hittade på Pinterest gjorde jag på skaften. Blev inte helt nöjd, men de är väl ändå okey.

 Sen beställde äldsta dottern också ett par "hasa" sockor av mig. Hon beställde sitt garn från Adlibris i sin favorit färg och det var ju mitt fel att det blev fel. För jag trodde att två st. 100g nystan skulle räcka, men icke sa Nicke. Så det blev för lite garn och då beslöt vi att det fick bli benvärmare i stället. Ibland blir det inte alltid som man tänkt sig.

 För att minska på restgarner av Nalle garner så har jag virkat dessa tre grytlappar. Fick mönstret kopierat av kurs ledaren. Sen gjorde jag en liten ändring och då blev resultatet det här.

Förr förra kurskvällen hade kursledaren med den här boken. Hon hade lånat den från biblioteket och flera av oss blev helt förtjusta i den. Sen kollade någon om den fanns på Adlibris och det gjorde den och dessutom till kampanjpris. Det slutade med att vi beställde ett eget exemplar av den. Den är helt underbar för den som vill sticka i mönster.

Till sist, den här morgonens morgon syssla. Min man ville ha havrekakor och snäll som jag är bakade jag sådana till honom i morse. De är bakade efter ett gammalt recept, som jag fått av en vän i början på 1974:a. De är jätte goda, men jag försöker ändå hålla mig borta från dem.

Nu önskar jag er en trevlig fortsättning på hösten! Jag skall städa vidare och också sticka och mysa i höst mörkret.

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset <3
    Den första idén på länge som poppat upp i mitt huvud =)
    Jag höll i ett reflex garnnystan i "min" färg och tänkte att jag skulle göra benvärmare men ville inte ha dem i bara rät och agg maska.... Men jag kan ju sticka dem enligt "hasa" sockmönstret, det mönstret har jag ju :)
    Jag tyckte så mycket om det mönstret för många år sedan och var "tvungen" att köpa ett garn jag inte egentligen ville ha bara för att få med mönstret...
    Sådana saker fastnar tydligen i minnet =D
    Allt gott till er och njut av hösten!

    SvaraRadera
  2. Så vacker blå färg på benvärmarna.
    Ja tänk så tiden rinner iväg...
    Intressant mönsterbok!
    Goda kakor och vackra handarbeten än en gång.
    Njut av hösten du med!

    SvaraRadera
  3. Oj vad du hunnit med mycket. Va fina handarbeten du gjort och roligt att få tips på mönster och böcker!
    Benvärmarna blev riktigt fina! också skomakarlampan tyget.
    pepparkakor är gott men jag försöker hålla mig också ifrån.för magens skull!
    Ha det bra!

    SvaraRadera