lördag 28 juli 2018

Vilken sommar!

Vem hade kunnat ana att vi skulle få en sådan här varm sommar i år. Det är ju något vi inte haft på många år. Men något som vi verkligen önskat oss länge, länge. Nå det finns två sidor av allt. En sådan här extrem varm sommar, med nästan inget regn alls, ger ju också problem. Djurfodret torkar ut och gräset torkar bort. Skogsbränder som härjar och slukar allt i sin väg. Varit mycket hemskheter  på tidningar och på Tv. Så som alltid, kommer jag fram till att lagomt är alltid bäst. Visst är det skönt med värme till en viss del, men åtminstone jag föredrar att hålla mig i skuggan just nu. Senaste natt försökte min man och jag sova utomhus. Vi kände oss nästan som ungdomar på läger, när vi kröp ner på vår uppblåsbara madrass, med yngsta dotterns sänghimmel som myggnät över oss. Det var verkligen svalt och skönt, att ligga där och se på den klar blåa himmeln, med svalor som flög i skyttel trafik över oss. Jag dåsade verkligen till ett tag, men sen vaknade jag och det värkte i kroppen, då insåg jag att denna madrass var inte gjord för min kropp. Jag tog dynan och täcket och traskade in i vår sköna säng och där somnade jag. Min man sov ute hela natten:-)
I denna värme så gäller det att dricka mycket och äta salt mat för att inte få huvudvärk och bli dålig.
Hittills har jag klarat mig bra, men man vet ju aldrig när det tar slut.
Tänkte börja med att visa er lite vad jag njutit av i vår trädgård:





 De här blombilderna tog jag i morse. Så det är en del av det som blommar just nu.

 På handarbets fronten har jag virkat dessa två grytlappar och sen har jag för ovanlighetens skull, stickat några par herr sockor. Herr sockor brukar ju höra till det jag stickar på hösten eller vintern. Men så här blev det i sommar. Kanske har jag fått värmeslag i hjärnan:-)




 Det här sockorna längst ner, stickade jag på då jag var ner och hälsade på våra flickor senast. Men det har liksom tagit sin lilla tid innan de blev färdiga. Modellen är ju samma som den med rosa muddar och hjärtan som jag gjort tidigare.


 Idag öppnar de Skärgårds loppis i Fagerö, så om vi hinner blir det väl att ta en tur ner dit. Inte mycket man orkar göra i värmen mitt på dagen. Här går vi upp tidigt för att göra det vi behöver få gjort eller jobbar sent på kvällen när det svalnat av lite.

Detta var ett livs tecken från mig. Njut och slappa vid stranden om ni har möjlighet till det.







2 kommentarer:

  1. Ja nu är det nog så varmt så sömnen här är nog inte den bästa. Sen mitt sår läker inte heller i denna värme. Barnen blir trötta osv... Men å andra sidan vill man inte ha en kall sommar som ifjol heller. Svårt att få det bra!
    Jo min tygg klarar inte hekler av de där madrasserna sen foglossningarna efter W. Vilket är synd. Bra annars sova ute här provade vi i tält men fick gå in då O är så gräs allergisk.
    Nu hotar ja att lägga ut sängen i lusthuset ����
    Ja man får inte klaga...
    Sockorna är jätte fina speciellt de med hjärtan då!
    Ha det bra i värman!!

    SvaraRadera
  2. Hoppsan, skrev just en kommentar, men klickade fel och den försvann, grr, så vackra blommor, i synnerhet liljorna och vackra sköna sockor, herrsockor borde också jag sticka...ha det bra! Nu måste jag smätta en fluga innan jag blir galen..;)

    SvaraRadera