måndag 13 augusti 2018

Gäster och skörde tider.

Har haft min äldsta dotter och barnbarnen på besök från 4.8 till 8.8. Då var här fullt ös och jag försökte aktivera barnbarnen så de skulle komma bort från sina telefoner ett tag. Söndagen våt tovade vi och gjorde små saker. Tyvärr hann jag inte fotografera det vi tovade. På måndagen byggde vi bl.a pussel och gjorde vackra mandalor av några plast cirklar som jag köpt på Lidl för några år sen.


 Så här blev barnbarnens. Sen på tisdagen bakade vi småkakor. Men det hann jag inte heller fånga på bild. Vi var också till Hallpa Halli på måndags kvällen och shoppade skolsaker inför skolstarten.
När de sen hade åkt hem blev det att ta itu med att göra äppelmos. Min man kom hem med en hel kasse med fallfrukter. Så de behövde göras rätt snabbt.

 Sen har det varit bärplockning nu både på lördag och söndags kvällen. Vi fick bråttom med det också när vi upp täckte att getingar hade invaderat bär buskarna och ätit en hel del av dem. Lite krångligt att plocka, när man hela tiden skulle ha koll, så man inte fick ett geting stick. Min son blev stucken första kvällen mitt inne i handen.
Sen har jag fortsatt att sticka herr sockor nu. Det här svarta paret är i 7-bröder garn.
 Det här blåa och det bruna paret nedan har jag stickat i Novitas Jussi garn. Köpte det garnet då jag var ner till Lovisa senast. Det är köpt på loppis.

 Det här andra svarta herr sock paret är stickat i Nalle garn. Det blir ju smidigare sockor då.
 Sen har jag virkat dessa grytlappar av rest garner. Känns skönt när man kan få bort lite av det också.
Grytlapparna skall jag ge bort.

 Det här är lite av vad jag gjort sen förra inlägget. Nu är strax halva augusti till ända och skolorna har börjat. Vi går mot höst! Känns lite vemodigt, men vi har ju haft en härlig sommar som vi kan tänka tillbaka på.

Ha det riktigt bra!

2 kommentarer:

  1. Ja du dagens barn och ungdomar har fastnat i telefonen =)
    (Och ibland vuxna också)
    Men dom uppskattade säkert att göra andra saker med dej <3

    SvaraRadera
  2. Ja det här med getingar, det är och finns alldeles för mycket av dem just nu. Jag har blivit stucken åtminstone tre ggr, två ggr i ett finger och en gång i ett knä. Först började de i jordgubbarna, på slutet av säsongen, sen blev det svart vinbärs buskarna som fick invasion och nu har jag hört de kan gå i äpplena å, fattas bara...Än håller de på vid vinbärsbuskarna för det finns alltid nå bär som lämnat kvar eller så är de på marken på bären som trillat av, det var just där mitt knä fick sig...Massor av vackra saker igen! Ha det riktigt bra du med!

    SvaraRadera