lördag 19 augusti 2017

Till slut kom regnet!

Jag vaknade upp till en mulen dag, men hoppades ändå att regnet skulle lysa med sitt frånvarande.
Men till slut kom det och det mer eller mindre öste ner. Förmiddagen städade jag lite grann och efter lunch åkte vi iväg på Konstrundan. Eller rundan och rundan, vi besökte bara Sanna Ek. Jag gillar så hennes konst med de härliga gubbarna. Sen har hon ju gjort illustrationer till åtminstone en bok, Lilla musen flyttar in. Den har jag köpt och gett till våra barnbarn. En härlig bok det också. Senast hon hade utställning i konst hallen här i Närpes var jag dit och beundrade så många av hennes alster. Hade gärna köpt med mig någon tavla hem, men då vi har så lite väggar hemma att hänga upp på. Vi har redan lite för mycket konst.
I början av senaste vecka virkade jag min sista ruta färdig till filten. Sen tog det någon dag innan jag fick ändarna på de sista rutorna festade. Men nu är de klara alla 240 rutorna.

 Nu är det min dotters jobb att virka ihop dem. Jag försökte rada ut dem på vårt köksbord och det blev en filt lika stor som bordet. Tror den blir tillräcklig stor med 10x24 rutor. Blir spännande att se hur det blir med mörkgrått garn mellan rutorna. Jag hoppas det blir bra!
 Sen har jag äntligen kommit mig för att virka fruktpåsar. Ide`en har jag fått av min syster. Vi skall ju
spara på att köpa massor av plastpåsar, så därför dessa fruktpåsar. Jag har redan testat dem och de fungerar utmärkt. Lappen har jag satt dit, så jag kan klistra på lappen, jag tar ut från vågen när jag vägt frukterna. Det fungerar också bra att lägga två olika sorters frukter i samma påse. Då klistrar jag bara en våglapp på vardera sidan av lappen. Har planer på att virka åtminstone en påse till. Till såna här påsar går det ju bra att använda restgarn. Jag har gjort mina påsar i lite olika storlekar. Då kan man variera beroende på hur mycket frukt man köper.


Synd att man inte kan använda dessa påsar till allt ändå. Det finns ju också en hel del frukt och grönsaker som är färdigt förpackade i plast. Sen då man köper nypotatis så fungerar ju inte dessa så värst bra. Då borde man kanske ha gjort dem av plast snören i stället. Men lite miljötänk kan man väl ha i alla fall.

Medan regnet fortsätter att ösa ner, skall jag försöka komma igång med en ny stickning. Tror det blir sockor nu inför hösten.

Ha en god fortsättning på helgen!

3 kommentarer:

  1. OJ HJÄLP tänk att du är klar redan med att ha virkat alla 240 rutorna!!!!!! Bra gjort och de passar så bra ihop de där färgerna du valt!
    Ja virkade fruktpåsar har jg också funderat på att virka men har inte haft tid så det blev ju att köpa en från butiken.jag lägger också 2 olika sorter i min.
    Ja att lägga nypotatis går ju inte men jag tycker ändå att man gjort än bra gärning genom att använda påsar där det går!
    Ha det bra i stormen idag! KRAM

    SvaraRadera
  2. Vackra färger i filten! Fin idé med lappen på de virkade påsarna för lite svårt få klisterlapparna att sitta på garnet men tills vidare har jag bara testat en gång, ska testa fler ;) Blir säkert bra med mörkgrå hopvirkningsfärg, ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Bra med miljötänk, på Åland var sopsorteringen ett helt arbete då man inte är van. Visst sorterar vi ju här också men inte så avancerat som där!
    Ha det gott! Blir fin filt det där <3

    SvaraRadera