lördag 26 augusti 2017

Lyckan är en god vän!

Den här dagen har varit lite huller om buller. Fast jag steg upp strax före sju, så åt jag ingen frukost före halv tio. Berodde på att min man försvann ut genast vi steg upp. Han hade ett halv färdigt jobb att färdigställa före frukost. Sen efter frukost satt jag och stickade och sydde en stund, hängde tvätt och sen var det lunch. Efter lunch hjälpte jag min son att plocka av svarta vinbär. Det tog tid för vi hade fyra buskar kvar att plocka av. Min man bjöd oss på kaffe och när jag kom ut på trappan efter kaffe pausen fick jag en glad överraskning. Där stod en god vän med färdigt rensade blåbär till mig.
Vad glad jag blev! Hennes man hade plockat och hon hade rensat. Så nu blir det att göra blåbärs sylt i morgon. Han inte idag, för klockan var halv fyra, när vi fick svarta vinbärs buskarna plockade. Då var det bara att börja med middagen. Den hjälpte sen min son till med, så det gick riktigt bra. Sen han jag sy två böcker klara som jag började med efter frukosten. De skall bli till gåvor åt goda vänner.
Så här blev de:

 Jag har också virkat en till fruktpåse i blått. När jag var och handlade i torsdags till Hallpa Halli och köpte frukt, var det två kunder som tyckte det här var en bra ide`. Å jag gillar verkligen mina fruktpåsar, fast min man har lite roligt åt dem.

 Sen har jag köpt en ny mönster tidning för ett par veckor sedan. Den är på finska, men det finns mönster som är uppritade så man kan sticka efter det. Jag har redan stickat ett par sockor ur den.
 Så här blev de:
 Sen har jag stickat ett till sock par i mörkblått och melerat garn i pastell färger. Tänkte försöka igen en gång, att sticka bort mitt garnlager. Vi får se hur det går den här gången. Förra vintern gick det ju inte alls sen Mi körde igång med väv och handarbets kursen.





Men jag hoppas jag skall lyckas bättre den här gången. Det svåra är ju om man inte har färger som passar när man skall sticka två eller tre färgat.

Nu skall jag bänka mig framför TV:n en stund och sen blir det att gå och sova. I morgon är en ny dag som ger nya möjligheter. Allt gott till Er!

3 kommentarer:

  1. Det tar tid det där att plocka av bären från buskarna, tur att man inte behöver rensa sen om man sätter dem i maijan....alltid ett plus.
    Härligt med färdig plockat o rensat :)
    Vackra sockor igen...och du;din man är inte ensam att ha roligt åt påsarna, här finns en till ;) Trevlig vecka!

    SvaraRadera
  2. J det tar sin tid att plocka avvinbärsbuskarna men det är också lite avkopplande tycker jag.
    Va kul att få vän besök och att de dessutom plockat blåbär det gör verkligen en glad!
    Fina böcker du sytt och gjort och riktigt riktigt fina sockar!
    Ha en fin dag i regnet!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, Lycka är verkligen att ha goda vänner <3
    Säkert roligt och inspirerande med nya mönster!
    Och garnlager.... Jag borde verkligen städa bort mina garn så lite som jag handarbetar nu mera!
    Ha det bra! Kram

    SvaraRadera