måndag 17 juli 2017

Jag föll för frestelsen.

Vaknade till rytmen av ett regn i morse och dagen kändes tråkig. Så när vår son kom över och frågade om vi skulle in till stan något, så nappade vi på direkt och följde med honom till både Lidl och Hallpa Halli. Jag gick så förbi garn hyllorna på Hallpa Halli och märkte de fått in nya nyanser av randigt Nalle garn och då föll jag för frestelsen att köpa ett nystan. Fanns också nya färger av 7-bröder garnet
men det avstod jag ifrån. Det som irriterar mig med de nya garn etiketterna, är att du inte längre ser hur garnet du köper blir som stickat. Förut fanns det ju alltid en bild av det på etiketterna. Nu känns det som man köper grisen i säcken. Så här såg garnet jag köpte idag ut:

Blir spännande att se hur det blir som stickat.

Som vanligt har tiden rusat iväg här. Jag har haft besök av min äldsta dotter och våra tre barnbarn. När de var här gjorde jag returpapper med de två äldre barnbarnen. Jag ville visa dem hur man kan göra nytt papper av gammalt. Här lite foton från det:



 Här hänger pappret på tork och när det torkat färdigt lossar vi det från tygen och sen kan man stryka dem så de blir släta och fina.

 Här några färdigt torkade papper men inte strukna ännu.

 Sen ville barnbarnen göra figurer av massan som blev över. Det gjorde de i sandkake formar. De blev rätt häftiga! Men det tog tid att torka dem.
Det blev mycket massa kvar när barnbarnen gjort sitt papper,  så efter att de åkt hem, så gjorde jag och vår son mera papper. Det är ju svårt att slänga bort massan, när den finns färdig strimlad och mixad. Så nu har jag en bunt papper att ge bort eller göra något av. Vi får se vad det blir.

På filten har jag kommit halv vägs. Jag har virkat 120 st rutor och de är ju rätt små, så om mina beräkningar stämmer behöver jag 120 st till för att få en någorlunda stor filt. Men om den får ni veta och se mera av i nästa inlägg.

Nu fick jag främmande! Vi ses!

3 kommentarer:

  1. Oj vilket vackert garn,förstår att du föllför frestelsen!!
    Så roligt hatt du haft dem upp nu igen och vad häftigt med att göra eget pappar det har jag aldrig prövat men ser kul ut!
    Ha det bra!!

    SvaraRadera
  2. Låter som många olika moment och mycket jobb med pappret, hoho....men blir nog vackert som klart :)
    Men skönt få jobba ute när vädret tillåter....och roligt för barnen få va med.

    Inget garnköp här just nu...Har satt stop för det för tillfället, känns skönt tömma från lagret. Men vackert var det!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Underbara dagar du haft med barnbarnen!
    Såg intressant ut med papperstillverkningen :)

    SvaraRadera