lördag 1 april 2017

I dag blev här andra bullar av.

Om två veckor får jag gäster och för att inte behöva stå vid spisen då hela tiden, brukar jag förbereda så mycket som möjligt av maten. Därför gjorde jag köttbullar i morse. För vad gör man inte för barn och barnbarn:-) Den här gången kommer också yngsta dottern hem, så vi kommer att vara samlade hela familjen. Det här är något som jag verkligen ser framemot. Så för att få tillräckligt med kött bullar gjorde jag 60 st. Hoppas att de räcker till!

Här är hälften av dem! Själv äter jag ju inte dessa bullar eftersom de är gjorda av nöt och blandfärs. Så till mig själv blir det att göra köttbullar av kalkonfärs. De är riktigt goda de med:-))

När jag gjorde senaste inlägg krånglade det till sig, så jag fick inte in några foton satta på datorn. Där av inga stickade saker att visa upp. Men nu har det ordnat upp sig, så nu tänkte jag visa er lite vantar och sockor igen.

 De här blåa och vita vantarna var inte alls menade att bli så här från början. Jag hade ett annat mönster som jag tänkte göra, men de blev för breda och inte alls snygga. Då blev det att repa upp och hitta på något annat. Tror det mönstret kanske blir bra i Nalle garn.

 Det här två vant paren har jag till största delen stickat av rest garner. Det är bara den svarta grund färgen som inte är rest garn. Eftersom det är tre färger i mönstret, går det bra att använda rest garn till de två övriga.
 Sockorna här nedan, stickade jag utefter vägen då jag var ner och hälsade på min äldsta dotter. Hann inte riktigt få den andra klar, så den färdigställde jag hemma. Resan går mycket, mycket fortare om jag sitter och stickar eller virkar:-)

I dag känns det som om våren är långt, långt borta när vi får snö slask ute. Men man får inte ge upp, för det är ju det här som gör våren till slut. Så upp med humöret och håll ut! Snart är den riktiga våren här! Se så många svanor som redan kommit, de kan väl ändå inte ha fel.

Tjingeling på er!

6 kommentarer:

  1. Oj vad köttbullarna ser goda ut!
    Kalkonbullar har jagaldrig ätit skulle vara intressant att prova!!
    Jätte fina vantar IGEN!!!
    Blir du inte åksjuk då du handarbetar i bilen?annars är det ju ett super bra sätt att få tiden att gå och dessutom nåtmanannars också gör och gillar!!
    Jo humöret var på vippen att gå ner men idag åkte det upp igen!!
    Ha ettbra veckoslut du/ni med!!!
    Och ja jagkan förstå hur mycket du ser fram emot att ha hemma alla barnen!!!NJUT!!!

    SvaraRadera
  2. Här kommer det vantar och sockor i parti och minut, ser jag ��
    Sockorna var vackra i grått och rött!
    Jag håller på med ett vantpar också, men det går trögt just nu, liksom Muminsockorna, det är filt lapparna som drar just nu, är inne på andra filten och har så smått börjat sy ihop den första, men ingetdera går fort. Jag gjorde också köttbullar igår �� Vad har du stekt dina i för fett, de blev så jämnbruna och vackra i färgen eller har du ugnsstekt? Låg batterinivå var det här nu, ha det bra!

    SvaraRadera
  3. E-M jag har stekt dem i Floras flytande margarin. Använder oftast den till stekning numera. Har använt olivolja ett tag tidigare men bytte när min mage blev i olag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tror dessutom du varit duktig på att rulla dem i stekpannan eller att skaka pannan, så jämna och fina som de blev ��

      Radera
    2. Tycker inte alls de blev runda. Men det gör det samma bara smaken är bra. Barnbarnen älskar mina köttbullar eftersom det är lök i dem. Hemma får de köttbullar utan lök, för pappan äter inte lök. Jag har slutat bry mig om det. Ät eller var utan!

      Radera
  4. Åh Mamma Mia, jag förstår din längtan och känslan av att få ha alla samlade omkring er! <3
    Det är just då livet känns som allra rikast <3
    Härligt, och veckorna går så fort så snart är dom hos dej :)

    SvaraRadera