torsdag 30 mars 2017

Bland rutor och elefanter.

Senaste veckoslut var jag ner och hälsade på äldsta dottern i Öst Nyland. Vår son skulle ner och hjälpa dem med lite renoverings jobb och då följde jag med. Jag ville ju träffa barnbarnen 😊. Hann också träffa yngsta dottern fram och åter på lördags kvällen. Så härligt att få ha både barn och barnbarn samlade runt sig ☺.  Lillan har vuxit och hon är så härlig när hon stultar på och går. Just nu älskar hon att klä på sig sin brors tub halsduk och mössor. Det kan hon hålla på med i flera timmar. Med de äldre barnbarnen pysslade jag och gav tips och ide`er när ett häst stall skulle göras av pappers lådor. Sen såg äldsta barnbarnet och jag på Strömsö och efter det blev det att göra tofsar. Min äldsta dotter och jag gjorde elefanter i papper och mellersta barnbarnet ville också göra en elefant familj. 😊. Här nedan ser ni de elefanter som jag gjorde. Vi gjorde dem i olika storlekar. Jag höll mig dock till en och samma storlek. Var de hamnar sen får vi allt se. Min äldsta dotter gjorde sina att hänga i fönstren i lillans rum, för hon hade fått nya gardiner med elefanter på, därav denna elefant feber:-)
 Som mormor hänger jag alltid med på vilket pyssel det en är frågan om:-)



 


 

 Sen har jag för många, många år sedan virkat rutor till ett sängtäcke åt min son. Dessa rutor har nu legat i lådor och väntat på att någon skall virka ihop dem. Det var redan från början avtalat att min äldsta dotter skulle göra det här, men hennes tid har inte räckt till. Nu kom de i alla fall ett steg närmare när de plockade ut alla rutorna och bestämde hur det skulle börja se ut. Det blir ett lapp täcke i olika färger och när det blir klart vet vi ju inte ännu, men nästa steg är taget. Så här är det i alla fall meningen nu att det skall virkas ihop:

 


 Färgerna kommer tyvärr inte riktigt till sin rätt här på fotot, men färg grant blir det.

Nu har jag varit hemma några dagar, men det har inte blivit så mycket gjort. Känns som om jag tappade bort måndagen efter som den dagen till största delen gick åt till resan. Har i alla fall hunnit med att plocka ihop saker till MI:s vårutställning som är den 8-9 April. Sen fick jag två utmaningar att göra, en  till min äldsta dotter och en till äldsta barnbarnet. Så nu går jag och grunnar på hur jag skall lösa dem. Det brukar lösa sig till slut fast det ibland känns lite svårt och motigt. Problem är ju till för att lösas.

Detta var allt från mig denna gång! Njut av vårsolen och fågelsången! Vi hörs!









2 kommentarer:

  1. Många vackra rutor, blir säkert ett vackert täcke när det blir klart.
    Vackra elefanter också.
    Det var säkert roligt få följa med ner och hälsa på, de små växer ju så det knakar hela tiden.
    Våren verkar ha fått bakslag, litet kyligare nu igen, men härligt med sol om dagarna. Jag njuter också av fågelsången! Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Gillar så täcket men jag älskar ju också vikade rutor!!!släckt?!
    Ååå va mysigt och kul att du varit ner och hälsat på! Skulle också vilja fara!
    Vilka fina elefanter ni gjort!!!!
    Ha det bra!

    SvaraRadera