lördag 10 november 2018

Alla misslyckas vi ibland, så även jag.

Under mina arbetes år med barn och ungdomar kom jag ibland i kontakt med föräldrar som inte till lät sina barn göra saker hemma. De trodde inte barnen kunde göra saker och ting, eller så stökade de till hemma speciellt när det kom till matlagning och bakning. Dessa föräldrar visste inte att alla måste vi misslyckas för att kunna lyckas. Jag är full vuxen, och jag borde ju om någon ha erfarenhet och kunskap att lyckas med allt. Men alla misslyckas vi ju ibland med saker vi gjort förut massor av gånger. Så varför skall inte barn och ungdomar ha all rätt att misslyckas de också nån gång. Men de måste få lära sig och vara med när vi vuxna lagar mat och bakar och mycket, mycket annat. Övning ger färdighet!

För att bevisa detta skall jag visa er min bakning den senaste veckan. Jag har prövat två olika nya recept från nätet. Det ena senaste tisdag och det andra så sent som i dag. Så här blev mina småkakor:

Rullade små runda kulor som var rätt kletiga att rulla. Jag radade ut första plåten allt för tätt så när de var gräddade hade de flutit ihop. (första missen) Sen radade jag dem glesare och fick en aning bättre resultat. Men de var fortfarande för stora. (andra missen)

 Idag gjorde jag två saffrans kakor, också efter ett nytt recept från nätet. Jag var noggrann och följde receptet till punkt och pricka. Jag tog avlånga formar efter som de på receptet hade använt sådana. Jag hade samma ugnstemperatur, samma läge i ugnen enligt receptet och jag tyckte att jag gjorde allt rätt.  Det ända som jag sen från gick, var tiden i ugnen, efter som jag konstaterade att de behövde längre tid en de 45 minuter som rekomenderades. Jag hade in mina i 50 minuter och prövade med sticka innan jag tog ut dem. Sen var de bägge två väldigt, väldigt degiga mitt inne. Så även jag misslyckades med råge!

Skar de bästa ändarn från båda kakorna som går att ha till kaffet :-)
 Det andra kommer jag att göra dagens efterrätt av. Jag älskar ju saffran så det blir säkert kladdigt gott:)
 På stick fronten har det blivit ett par "sylta sockor" till mig själv i ett alpacka garn.

Ett par spets stickade sockor i Nalle garn. Mönstret är från Pinterest.

Ännu ett par blåa herr sockor i 7 bröder garn.

Å till sist torg vantar i garnet Thomas, efter ett mönster som kurs ledaren översatt från finska till svenska åt mig. Ett riktigt roligt mönster som jag säkert kommer att använda mig fler gånger av.
Dessa vantar blev dock en aning stora. Borde haft mindre antal maskor på varje sticka. Men övning ger färdighet och alla barn i början.

Nu kommer gubben hem! Nu blir det att göra kaffe och smaka på dagen kladdiga saffrans kaka:-)

Glöm aldrig, att vi inte kan allt hur gamla och erfarna vi än är blir! Låt era barn pröva på nya saker och beröm dem och uppmuntra dem alltid!

Ha det gott i höst mörkret!



2 kommentarer:

  1. Dessutom måste barnen få vara med då dom själva vill, mina har älskat att vara med i köket då de var små.....
    När de kom i tonåren gjorde de allt för att hållas undan =)
    Sen önskar man ibland att de skulle ta lärdom av ens egna misstag för att slippa gå igenom dem själv, men tyvärr traskar de rakt igenom misstagen ändå fast man varnar dem :(
    Sånt är livet....
    Själv lär jag mej något nytt hela tiden och jag skulle förmodligen bli väldigt uttråkad om jag inte gjorde det...
    Förmodligen blir din sjal passlig, jag vet inte varför min blev så stor?! Jag köpte garnet på handarbetsaffären samtidigt fick jag mönstret... Men dottern gillade den så det blev ju bra ändå.... Lite sugen är jag på att sticka den i Tibet garn nu i stället. Men jag får se...
    Saffran är så himla gott, mums!
    Ha en fin helg <3

    SvaraRadera
  2. Misslyckas gör man nästan hela tiden ;)
    Det tillhör en del av livet. Bjuder på det!
    Jag kan inte säga jag är något riktigt fans av saffran, gillar färgen men inte direkt smaken...Så olika är det på tycke och smak ;)
    Låter skönt med alpacka...
    Småkakorna ser goda ut!
    Ha en fortsatt bra vecka!

    SvaraRadera