torsdag 12 oktober 2017

Vad gör man inte.....

för sina barnbarn:-)

Förra veckans torsdag, alltså för en vecka sedan åkte vi ner till våra flickor i Öst Nyland. Vi kom sen hem igen senaste Söndag. På vägen ner var jag rätt dålig, så det blev inget stickande och inget körande heller för min del. I Huittinen besökte vi ett loppis för att få sträcka på benen lite. Jag fyndade bara en pytte liten stekpanna lagom att steka ägg i.
På Fredagen var vi in till Lovisa och veckohandlade med äldsta dottern. Jag var till Tokmanni och köpte nya vinterskor. Sedan på lördag var det höstmarknad i Lovisa och då besökte vi också den. Där var mycket att se och härlig marknads stämning. Jag köpte två halsband i en helt unik stil. Har sett den förut, för min äldsta dotter har redan tidigare haft ett sådant och jag har alltid tyckt om hennes. Hon har också köpt sitt på en marknad och hon trodde att det var av samma försäljare. Kanske får ni se dem i nästa inlägg. Min man köpte munkar och en påse Viborgs kringlor, de hör liksom till marknaden.
Sen när vi kom ner var det ju så härligt att få se barnbarnen. Lillan behövde nya vantar, så mormor började sticka vantar på Fredagen. Fick dem färdiga sen på lördagen. Å på hemvägen började jag sticka på nästa par, för då mådde jag ju bra. De sockor som jag hade med för att sticka på, blev lagda åt sidan. Sen har det blivit två vant par till sen jag kom hem, åt Lillan och det femte paret är på gång.

 Det lila och gröna paret stickade jag på utefter hemvägen. Det blå-vita började jag med på kursen i måndags.
Det här gråa och naturvita paret feste jag ändarna på i morse.
Paret jag stickade där nere har jag inget foto på.

 Har också virkat två fruktpåsar till min yngsta dotter. Dem fick hon nu då vi träffades på Fredagen några timmar hos stora syster.
 Tja, sen tidigare har jag färdigställt dessa prick sockor och godis sockor. Engelsk lakrits sockorna blev det för att jag hade en del restgarn som passade till dem. De prickiga blev till för att jag ville bli av med det gula garnet.Gult är inte direkt min färg och inte det mörk gröna heller för den delen.
Kanske vill någon annan ha dem.
För övrigt går veckorna i ilande fart. Jag håller på med att städa mina köks skåp och det går med snigel fart kan jag säga. Men litet åt gången gör att de säkert blir klara till slut.

Nu skall jag ta itu med dagens sysslor. Kanske blir det ett skåp eller två och lite annat där emellan.
Njut av hösten och dessa sköna färgsprakande höstlöv!

2 kommentarer:

  1. Vackra sockor och vantar igen!
    Jag borde göra några mindre påsar också till frukten, mina är onödigt stora har jag konstaterat.
    Härligt med höstfärger! Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Vilka trevliga sockor!
    Ha det gött!

    SvaraRadera