onsdag 3 maj 2017

Semester.

Har varit på en kort semester till Öst Nyland och hälsat på barn och barnbarn. Vi åkte ner på Fredagen och min man återvände hem redan på Lördagen. Han var bara ner med ett växthus han byggt till äldsta dottern här hemma på gården. Jag stannade till Tisdagen då jag åkte hem med sonen, som också kom ner på Fredags kvällen. Det blev tre härliga dagar med barn och barnbarn. På lördagen var jag barnvakt till lillan medan övriga familjen var på barnfest. På Söndagen var jag barnvakt till alla tre barnbarnen en liten stund. Vi har pysslat lite och så har jag som vanligt hjälpt äldsta dottern med  hem sysslorna så gott jag förmått. På måndagen tog vi en lång promenad med lillan i kärran, för att vi skulle få lite egentid till att prata. I går före vi startade iväg  hemåt hälsade vi på hos yngsta dottern. Träffade henne också på lördagen när hon besökte stora syster. Vädret var verkligen omväxlande. På Lördag och Söndag fick vi snö och blåst. Det var verkligen riktigt vinter väder. Sen på Måndagen sken solen och all snö var bort töad igen. Vilken härlig dag det blev med mjöd och struvor ute på gården. I går var också vädret härligt när vi åkte hem och bara satt i bilen och svettades.
Den här resan har jag inte stickat alls på ditvägen. På hemvägen däremot stickade jag en stund. Jag har haft paus med stickningen redan före jag åkte, för att mitt skulderblad inte alls känns bra. Jag vet inte varför det skall ta så lång tid för det att bli bra. Jag äter medicin mot inflammation men det ger inte med sig ändå. Förkylningen är också lika envis. Så den här gången får ni inte se några färdig stickade sockor eller vantar. Det är paus i produktionen:-) Däremot har jag handlat hem mera garn så inte garnlagret skall sina. Ett garn paket från Adlibris tog jag ut igår på väg hem och i morse var jag till Hallpa Halli och kom då hem med fyra garn nystan. Så nu väntar jag bar på att bli frisk, så jag kan sticka upp allt jag hamstrat på mig igen. Sen går jag fortfarande och grunnar på mina virkade rutor.
Vilka rutor skall jag välja och till vad skall jag göra dem? Vilka färger skall jag göra? Suck, suck!

 Här fyra nystan Regia garn från Hallpa Halli. Skall bli lite tunnare sockor till mig själv och min man.

 Fyra nystan Socki garn från Adlibris som jag köpte för det var så vackra färger. Blir säkert sockor nån gång av dem också.
 Nedan två nystan Alpacka också från Adlibris, dessa skall bli till pulsvärmare nån gång.

Men först måste jag göra klart sockorna jag håller på med till äldsta dottern. Den ena är klar så det är bara en till som krävs. Å att sticka en socka är inget problem bara man är frisk. Nu går det framåt med snigelfart.

Men man kan inte styra över allt. Så det blir att ta det som det är. Hoppas värmen som är på gång gör mig frisk igen. Nu skall jag ut i solen! Ha det vårligt ni som kikar in!

2 kommentarer:

  1. Vad mysigt med minisemester och att du fått vara med barn och barnbarn!
    Du ska nog vila och vara försiktig så att du inte börjar på för fort och gör det värre. Men jag vet det är svårt. Hoppas det går över fort. Och också förkylningen.
    Vilka fina garer du köpt och från Adlibris också. Häftigt jag visste inte att de sålde garn.
    Ja svårt detta med rutor då det finns så många fina dessutom och vad man ska kunna göra... kanske kommer du på nåt snart!
    Ha det bra och vi får hoppas att vädret håller i sig !
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så mycket garn du köpt :)
    Skall bli roligt se vad du tycker om Socki-garnet från Adlibris, det garnet har frestat mig länge. Men än har jag inte prövat på att beställa ;)
    Alpaca tänkte jag en gång testa till sockor, men det är ännu ogjort, misstänker att hållbarheten inte blir den bästa :(
    Men till vantar och hanledsvärmare säkert helt perfekt.
    Härligt med minisemestrar.
    Här kraxar vi också, de är envisa förkylningarna på våren.
    Det gäller ta vara på dessa dagar nu för det börjar väntas kallare igen...oj huvadå!
    Krya på dig!

    SvaraRadera